#: locale=cs
## Action
### URL
LinkBehaviour_FE6582F3_ACD6_8672_41D8_7D8DD69868BF.source = http://www.zpc-galerie.cz/
LinkBehaviour_C9238F63_AF72_FF8C_41E5_631D9B9D2D9B.source = http://www.zpc-galerie.cz/
LinkBehaviour_C8EDA58D_AF72_8297_41C9_FA5D7C102790.source = http://www.zpc-galerie.cz/
LinkBehaviour_C9E82EB6_AF72_FEF4_41CD_69F4A1E69CCF.source = http://www.zpc-galerie.cz/
WebFrame_22F9EEFF_0C1A_2293_4165_411D4444EFEA_mobile.url = https://maps.google.com/maps?output=embed¢er=49.6481296,13.3963593&z=10&q=Z%C3%A1pado%C4%8Desk%C3%A1+galerie+v+Plzni+-+v%C3%BDstavn%C3%AD+s%C3%AD%C5%88+Masn%C3%A9+kr%C3%A1my
WebFrame_22F9EEFF_0C1A_2293_4165_411D4444EFEA.url = https://maps.google.com/maps?output=embed¢er=49.6481296,13.3963593&z=10&q=Z%C3%A1pado%C4%8Desk%C3%A1+galerie+v+Plzni+-+v%C3%BDstavn%C3%AD+s%C3%AD%C5%88+Masn%C3%A9+kr%C3%A1my
## Media
### Title
album_E4740865_F920_7EAE_41C3_9DAF095B7CB9_0.label = Apok_MG_0380
album_E3FD58AF_F920_9FB7_41E2_E480D1DEFAEA_0.label = Apok_MG_0465
album_E30C19D2_F91F_B1E9_41CC_3B9A4872B3EA_0.label = Apok_MG_0470
album_E30C19D2_F91F_B1E9_41CC_3B9A4872B3EA_1.label = Apok_MG_0471
album_E30C19D2_F91F_B1E9_41CC_3B9A4872B3EA_2.label = Apok_MG_0476
album_E356C331_F960_72AB_41E4_7B7D2A9FE54D_0.label = Apok_MG_0478_1
album_E236978D_F960_B278_41CC_0D031A6A5671_0.label = Apok_MG_0500
album_E410B460_F961_96A8_41C7_627D430F8CC0_0.label = Apok_MG_0515
album_E42ED644_F960_92E8_41DC_C9672BB93CEC_0.label = Apok_MG_0523
album_E42ED644_F960_92E8_41DC_C9672BB93CEC_1.label = Apok_MG_0524
album_E2A79030_F961_8EA8_41D2_6E22A4298768_0.label = Apok_MG_0525
album_E2A79030_F961_8EA8_41D2_6E22A4298768_1.label = Apok_MG_0526
album_E47E30A3_F920_8FAA_41E6_22A9547AD610_0.label = Apok_MG_0534
album_E47E30A3_F920_8FAA_41E6_22A9547AD610_1.label = Apok_MG_0535
album_E2A9C7E7_F920_71AA_41E0_4FB4C5CF6841_0.label = Apok_MG_0559
album_E2A9C7E7_F920_71AA_41E0_4FB4C5CF6841_1.label = Apok_MG_0560
album_E2D735FF_F960_7199_41D4_85BB3C4176C3_0.label = Apok_MG_0567
album_E2D735FF_F960_7199_41D4_85BB3C4176C3_1.label = Apok_MG_0568
album_E7D78025_F921_8EAF_41BC_3FFD0C364A59_0.label = Apok_MG_0769-Panorama
video_A33C9F9F_BA59_B329_41E3_7B0409477DE4.label = Apokalypsa video
panorama_F7102F85_DAC7_FABD_41E7_A82BEB03419B.label = Exteriér 1
panorama_CA456F62_C459_E956_41E6_E8D3830902AD.label = Exteriér 2
panorama_B24EA32A_B9DB_D368_41C3_6540A8AA282F.label = Levé křídlo 1
panorama_B24950AA_B9DA_6D6B_41E5_B636F20CB416.label = Levé křídlo 10
panorama_B2496C3F_B9DA_5569_41E0_2AC0D6E99DC0.label = Levé křídlo 11
panorama_B2494957_B9DA_5F39_41DD_DE5B01AF2ECA.label = Levé křídlo 12
panorama_B24907B4_B9DA_B37F_41E5_10E08FB00B14.label = Levé křídlo 13
panorama_B249134B_B9DA_D329_41DA_F261FF2BC206.label = Levé křídlo 14
panorama_B2491654_B9DA_D53F_41D6_CAF516C09E49.label = Levé křídlo 15
panorama_B24941F8_B9DA_AEF7_41DF_DDFE36AE19B2.label = Levé křídlo 16
panorama_B2496DB2_B9DA_B77B_41E2_0854D0B410D6.label = Levé křídlo 17
panorama_B249FACA_B9DA_FD2B_41E5_8B3D183A0C6D.label = Levé křídlo 18
panorama_B2495F34_B9DA_D37F_41DA_4A854D2FD5BC.label = Levé křídlo 19
panorama_B24E8F03_B9DB_D319_41D8_FA820D391AC1.label = Levé křídlo 2
panorama_B24EEACE_B9DB_FD2B_4190_C70C8897C204.label = Levé křídlo 3
panorama_B24E86A5_B9DB_D519_41E0_3CF5B4DE5B9B.label = Levé křídlo 4
panorama_B24E924F_B9DB_AD29_41CD_8E4FCEC1F1A1.label = Levé křídlo 5
panorama_B24E8DC4_B9DB_B71F_41C9_FD56D1CE8AAC.label = Levé křídlo 6
panorama_B2494969_B9DA_5FE9_41D2_DD1D2F5EE59E.label = Levé křídlo 7
panorama_B24E8502_B9DA_771B_41E1_2A36AA571AC6.label = Levé křídlo 8
panorama_AF4827C9_BA56_7328_41C7_A5604D78FDFF.label = Levé křídlo 9
album_E4740865_F920_7EAE_41C3_9DAF095B7CB9.label = Photo Album Apok_MG_0380
album_E3FD58AF_F920_9FB7_41E2_E480D1DEFAEA.label = Photo Album Apok_MG_0465
album_E30C19D2_F91F_B1E9_41CC_3B9A4872B3EA.label = Photo Album Apok_MG_0470
album_E356C331_F960_72AB_41E4_7B7D2A9FE54D.label = Photo Album Apok_MG_0478_1
album_E236978D_F960_B278_41CC_0D031A6A5671.label = Photo Album Apok_MG_0500
album_E410B460_F961_96A8_41C7_627D430F8CC0.label = Photo Album Apok_MG_0515
album_E42ED644_F960_92E8_41DC_C9672BB93CEC.label = Photo Album Apok_MG_0523
album_E2A79030_F961_8EA8_41D2_6E22A4298768.label = Photo Album Apok_MG_0525
album_E47E30A3_F920_8FAA_41E6_22A9547AD610.label = Photo Album Apok_MG_0534
album_E2A9C7E7_F920_71AA_41E0_4FB4C5CF6841.label = Photo Album Apok_MG_0559
album_E2D735FF_F960_7199_41D4_85BB3C4176C3.label = Photo Album Apok_MG_0567
album_E7D78025_F921_8EAF_41BC_3FFD0C364A59.label = Photo Album Apok_MG_0769-Panorama
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27.label = Photo Album _MG_0443
album_FBA4C172_CF6D_FC3C_41D5_9564E652703E.label = Photo Album _MG_0506
album_D74FEF50_CB2A_424E_41DF_BBE89DE3CDD0.label = Photo Album _MG_0509
album_D6E9A38C_CB56_42D6_41DE_AD7AD4D86954.label = Photo Album _MG_0517
album_FDA09923_CF6A_4C29_41A8_7579B59A35E3.label = Photo Album _MG_0522
album_FC703A23_CF6A_4FFA_41DA_6E5E46040713.label = Photo Album _MG_0530
album_C4668A5D_D93A_BA6F_41E8_3239B931ABE5.label = Photo Album _MG_0532
album_FFFF9998_CF6A_4CF7_41CD_3E966EE8317F.label = Photo Album _MG_0540
album_FF5BD029_CF56_3BF3_41C1_1146CA520C97.label = Photo Album _MG_0558
album_F988F971_CB2E_4D7D_41E2_B464BDE815F9.label = Photo Album _MG_0577
album_FB760E3D_CB55_C6EA_41D1_B5BB86DC3660.label = Photo Album _MG_0580
album_CDC1B70F_D95A_C961_41AE_FC2C04C34389.label = Photo Album _MG_0588
album_FB67EFB6_CB5A_45FB_41E6_4A64CFE44D48.label = Photo Album _MG_0597
album_CD6E5174_D947_4993_41C9_9E2B66DBB551.label = Photo Album _MG_0600
album_E44DFF3A_F920_B29A_41EC_F1E3252F1893.label = Photo Album __erti_apokalpsi_-_devils_of_apocalypse__180x120_2017
album_FAA1F9C2_CB3F_CDA0_41DF_262F7440268F.label = Photo Album _mg_0538
album_F79B490F_CB5E_CAAA_41E1_7599635EF8B3.label = Photo Album _mg_0753
album_D0F1F937_CAD5_CE33_41E0_007A3C5D125E.label = Photo Album album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_0
album_D52520CD_CB37_DE57_41C7_BF956E85BBE5.label = Photo Album album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_12
album_E064CC1F_F921_F696_41E7_FA774DC0D5A6.label = Photo Album cas4r2222885
album_D739F972_CB36_CE32_41E8_83A989B9EB90.label = Photo Album svaty jan_mg_0038-hdr
panorama_B24AF55E_B9DA_B72B_41D2_0CD0A7FF61DE.label = Pravé křídlo 1
panorama_B24FBF9E_B9DA_732B_41C1_E95B05BC4043.label = Pravé křídlo 10
panorama_B24F5B45_B9DA_5319_4161_45E324577F36.label = Pravé křídlo 11
panorama_B24FD1AE_B9DA_AF6B_41D9_66E4EA871ABC.label = Pravé křídlo 2
panorama_B24F2D86_B9DA_D71B_41E1_F51CA35C3B42.label = Pravé křídlo 3
panorama_B24E491E_B9DA_FF2B_41D6_0BA2340926CD.label = Pravé křídlo 4
panorama_B24FF4D4_B9DA_D53F_41E3_EFA195A77417.label = Pravé křídlo 5
panorama_B24FF07B_B9DA_ADE9_41C6_A10C6EBFBCD3.label = Pravé křídlo 6
panorama_B24F8C14_B9DA_B53F_41E3_711740B27795.label = Pravé křídlo 7
panorama_B24F97CA_B9DA_532B_41D0_C1C0582DB9E8.label = Pravé křídlo 8
panorama_B24F93A6_B9DA_731B_41C6_B866B41CCDE9.label = Pravé křídlo 9
panorama_B248FCB1_B9DA_5579_41D0_5368BA91A6E3.label = Střední trakt 1
panorama_B24930CA_B9DA_6D2B_41DF_B343FA95FC3B.label = Střední trakt 2
panorama_B2491510_B9DA_7737_41D3_87C5FA1D5C71.label = Střední trakt 3
panorama_B24B006F_B9D9_EDE9_41E2_F2C62F9D0AAD.label = Střední trakt 4
panorama_B24B7C4B_B9D9_F529_41C4_7995B76217A2.label = Střední trakt 5
panorama_B4FA68AE_B9DA_5D6B_41E0_A2256E470AE2.label = Střední trakt 6
panorama_B24E7701_B9DB_B319_41A1_75A2797D5C67.label = Střední trakt 7
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_0.label = _MG_0443
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_1.label = _MG_0446
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_2.label = _MG_0450
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_3.label = _MG_0452
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_4.label = _MG_0455
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_5.label = _MG_0457
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_6.label = _MG_0464
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_7.label = _MG_0465
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_8.label = _MG_0467
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_9.label = _MG_0469
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_10.label = _MG_0473
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_11.label = _MG_0476
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_12.label = _MG_0481
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_13.label = _MG_0484
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_14.label = _MG_0486
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_15.label = _MG_0488
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_16.label = _MG_0490
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_17.label = _MG_0491
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_18.label = _MG_0492
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_19.label = _MG_0494
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_20.label = _MG_0495
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_21.label = _MG_0498
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_22.label = _MG_0500
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_23.label = _MG_0502
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_24.label = _MG_0504
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_25.label = _MG_0506
album_FBA4C172_CF6D_FC3C_41D5_9564E652703E_0.label = _MG_0506
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_26.label = _MG_0509
album_D74FEF50_CB2A_424E_41DF_BBE89DE3CDD0_0.label = _MG_0509
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_27.label = _MG_0511
album_D74FEF50_CB2A_424E_41DF_BBE89DE3CDD0_1.label = _MG_0511
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_28.label = _MG_0515
album_D6E9A38C_CB56_42D6_41DE_AD7AD4D86954_0.label = _MG_0517
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_29.label = _MG_0517
album_D6E9A38C_CB56_42D6_41DE_AD7AD4D86954_1.label = _MG_0520
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_30.label = _MG_0520
album_FDA09923_CF6A_4C29_41A8_7579B59A35E3_0.label = _MG_0522
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_31.label = _MG_0522
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_32.label = _MG_0523
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_33.label = _MG_0527
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_34.label = _MG_0530
album_FC703A23_CF6A_4FFA_41DA_6E5E46040713_0.label = _MG_0530
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_35.label = _MG_0532
album_C4668A5D_D93A_BA6F_41E8_3239B931ABE5_0.label = _MG_0532
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_36.label = _MG_0534
album_FAA1F9C2_CB3F_CDA0_41DF_262F7440268F_1.label = _MG_0539
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_37.label = _MG_0539
album_FFFF9998_CF6A_4CF7_41CD_3E966EE8317F_0.label = _MG_0540
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_38.label = _MG_0540
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_39.label = _MG_0543
album_FFFF9998_CF6A_4CF7_41CD_3E966EE8317F_1.label = _MG_0543
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_40.label = _MG_0545
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_41.label = _MG_0547
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_42.label = _MG_0549
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_43.label = _MG_0552
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_44.label = _MG_0555
album_FF5BD029_CF56_3BF3_41C1_1146CA520C97_0.label = _MG_0558
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_45.label = _MG_0558
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_46.label = _MG_0559
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_47.label = _MG_0565
album_FC703A23_CF6A_4FFA_41DA_6E5E46040713_1.label = _MG_0565
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_48.label = _MG_0567
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_49.label = _MG_0570
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_50.label = _MG_0572
album_F988F971_CB2E_4D7D_41E2_B464BDE815F9_0.label = _MG_0577
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_51.label = _MG_0577
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_52.label = _MG_0580
album_FB760E3D_CB55_C6EA_41D1_B5BB86DC3660_0.label = _MG_0580
album_FB760E3D_CB55_C6EA_41D1_B5BB86DC3660_1.label = _MG_0583
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_53.label = _MG_0583
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_54.label = _MG_0585
album_CDC1B70F_D95A_C961_41AE_FC2C04C34389_0.label = _MG_0588
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_55.label = _MG_0588
album_CDC1B70F_D95A_C961_41AE_FC2C04C34389_1.label = _MG_0590
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_56.label = _MG_0590
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_57.label = _MG_0592
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_58.label = _MG_0594
album_FB67EFB6_CB5A_45FB_41E6_4A64CFE44D48_0.label = _MG_0597
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_59.label = _MG_0597
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_60.label = _MG_0600
album_CD6E5174_D947_4993_41C9_9E2B66DBB551_0.label = _MG_0600
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_61.label = _MG_0601
album_CD6E5174_D947_4993_41C9_9E2B66DBB551_1.label = _MG_0601
album_CD6E5174_D947_4993_41C9_9E2B66DBB551_2.label = _MG_0604
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_62.label = _MG_0604
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_63.label = _MG_0607
album_CD6E5174_D947_4993_41C9_9E2B66DBB551_3.label = _MG_0607
album_CD6E5174_D947_4993_41C9_9E2B66DBB551_4.label = _MG_0610
album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_64.label = _MG_0610
album_E44DFF3A_F920_B29A_41EC_F1E3252F1893_0.label = __erti_apokalpsi_-_devils_of_apocalypse__180x120_2017
album_FAA1F9C2_CB3F_CDA0_41DF_262F7440268F_0.label = _mg_0538
album_F988F971_CB2E_4D7D_41E2_B464BDE815F9_1.label = _mg_0578
album_F79B490F_CB5E_CAAA_41E1_7599635EF8B3_0.label = _mg_0753
album_D0F1F937_CAD5_CE33_41E0_007A3C5D125E_0.label = album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_0
album_D0F1F937_CAD5_CE33_41E0_007A3C5D125E_1.label = album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_1
album_D52520CD_CB37_DE57_41C7_BF956E85BBE5_0.label = album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_12
album_D52520CD_CB37_DE57_41C7_BF956E85BBE5_1.label = album_A36E779C_BA3B_D32F_41A6_AD3BA409BB27_19
album_E064CC1F_F921_F696_41E7_FA774DC0D5A6_0.label = cas4r2222885
album_D739F972_CB36_CE32_41E8_83A989B9EB90_0.label = svaty jan_mg_0038-hdr
album_D739F972_CB36_CE32_41E8_83A989B9EB90_1.label = svaty jan_mg_0038-hdr_1
album_D739F972_CB36_CE32_41E8_83A989B9EB90_2.label = svaty jan_mg_0038-hdr_2
### Video
videolevel_32A8F891_2749_2143_4182_C3BC17B81245.url = media/video_A33C9F9F_BA59_B329_41E3_7B0409477DE4_cs.mp4
videolevel_32A8F891_2749_2143_4182_C3BC17B81245.posterURL = media/video_A33C9F9F_BA59_B329_41E3_7B0409477DE4_poster_cs.jpg
### Video Subtitles
## Popup
### Body
htmlText_E342FF16_CF6B_C5F9_41E1_C34CCF56DCC0.html =
email, olej, sololit, 120 × 140 cm
Galerie hlavního města Prahy
Motiv roztržení země a obrácení líce krajiny v její rub můžeme pozorovat také u Zbyška Siona, který se různým tématům spjatým s Janovým Zjevením věnoval soustavněji v šedesátých letech 20. století. V obraze s titulem Hvězda zvaná Pelyněk (1966), který reaguje na pasáž s třetí polnicí ze Zjevení (Zj 8,10–11), je zobrazen chaos a rozvrat. Země jako by se tím nárazem hořící hvězdy zachvěla a začala trhat – tomuto efektu napomáhají i hutné pastózní nánosy barev, místy rozrývaných, proškrabávaných a preparovaných.
htmlText_E3CCD3E3_F961_B1A8_41D1_3C677D2B5C05.html = lept, akvatinta, papír, 72,5 × 57,5 cm
Galerie hlavního města Prahy
Koblasa čerpal z nejrůznějších podnětů: od mytických přes biblické, literární a hudební po tep současného světa a života, a to se záměrem dotknout se podstaty jevů a věcí – ozřejmit analogie s přítomností. Tématem Apokalypsy se soustředěně zabýval od léta roku 1964 do února 1968. Záměrně volil techniku leptu s akvatintou, která mu skýtala větší možnosti vyjádření a vedla k zintenzivnění dramatu a k experimentování se světlem a temnotou. Prohlížíme‑li Koblasovo grafické provedení Apokalypsy, uvědomujeme si, že se jeho výpověď svým řešením blíží extatickému snu. Každý list je pojat jako otevřené dějové pole, ve kterém se v tvůrčím vytržení proměňují bytosti a jevy v abstraktní přízraky ztvárňované předivem jemných linií. Autor uplatňuje odmlky prázdna, střídání světelných a temných, imaginaci zneklidňujících ploch, které provázejí záměny pohledových rovin, v nichž se prolínají a nad sebou vrství základní události Janova Zjevení.
htmlText_FEEEB0B1_CB56_3BFB_41E3_4779832A4FA5.html = olej, dubové dřevo, 65,5 × 50 cm
Praha, Královská kanonie premonstrátů na Strahově
Hříšníci uvržení do pekel jsou samostatným tématem obrazu ze sklonku 18. století, který je věrnou malířskou kopií rytiny Pietera Soutmana, reprodukující výsek z monumentálního Rubensova plátna Uvržení padlých při Posledním soudu (kolem 1617, Alte Pinakothek v Mnichově). Nesmírně dramatickou kompozici si u Petera Paula Rubense objednal nejspíš falckrabě Wolfgang Vilém Falcko‑Neuburský pro svou soukromou kapli, ač plátno se na plánované místo nikdy nedostalo. Jestliže u Michelangelova Posledního soudu bylo dynamickým momentem vynášení těl spravedlivých vzhůru, zde se jím stal pád zatracených, kteří se střemhlav řítí prázdným prostorem, vydáni napospas ďábelským příšerám a sedmihlavé sani. Výjev názorně ilustruje Kristův hněvivý výrok: „Jděte ode mne, prokletí, do věčného ohně, připraveného ďáblu a jeho andělům!“ (Mt 25,41)
htmlText_FEF7DB96_CB2A_CDA6_4197_43D26BAAA1F4.html = olej, dřevo, 104 × 274,5 cm
Sbírky Pražského hradu
S osobitou interpretací Posledního soudu přišel rudolfínský dvorní malíř Joseph Heintz st. Rozměrný obraz namaloval na objednávku říšského hraběte Arnošta ze Schaumburgu, který s ním počítal pro výzdobu zámecké kaple v Bückeburgu (Dolní Sasko). Ne zcela dokončená malba po malířově smrti zůstávala v jeho ateliéru, kde se zalíbila císaři Rudolfovi II., jenž ji zařadil do své obrazové sbírky. Měřítkově dominují postavy v pozemské části, obvyklým způsobem rozdělené na spasené vlevo (tedy po Kristově pravici) a zatracené vpravo, z nichž ti v nebeské sféře jsou anděly strháváni do pekla. Dosud nepovšimnutým motivem je svalnatý nešťastník v popředí vpravo, jenž není smrtelníkem, nýbrž spoutaným ďáblem, jak prozrazují křídla na zádech a řetěz, za který jej drží archanděl Michael, a trestá jej plamenným mečem (Zj 20,1–3).
htmlText_D0F40989_CB2F_CEDF_41E3_8A6EA8359F54.html = olej, koláž, tuš, fotografie, plátno, 145 × 115 cm
Moravská galerie v Brně
Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let vytvořil Jiří Anderle množství grafik, inspirovaných díly starých mistrů. Vedle Leonarda, Arcimbolda nebo Goltzia reinterpretoval i práce Albrechta Dürera, včetně námětů z jeho Apokalypsy. Posun nastal zejména ve dvou směrech. Anderle jednak ztvárnil některé z Dürerových jezdců jako současné vojáky, jednak věnoval zvláštní pozornost detailnímu zachycení výrazů jejich obličejů a gest, zatímco koně a zbytek scény byly podány pouze náznakově. V zásadě totéž platí i o oleji Apokalyptický jezdec (1981), který však nebyl inspirován starším mistrovským dílem, ale kabinetkou, zobrazující dragouna na koni na ruské frontě, kterou portrétovaný zaslal jako pohlednici svému příteli. Anderlemu posloužila jako předloha a vlepil ji do spodní části obrazu.
htmlText_FEC1C39C_CB56_3DA8_41E1_0442E4372BB4.html = olej, plátno, 100,5 × 137,5 cm
Národní galerie v Praze
Na počátku 19. století měly postavy apokalyptických jezdců, popsaných ve Zjevení jako předzvěst dobyvačných ambicí, válek, utrpení a smrti, jasnou hlavní konotaci. Jejich řádění bylo možné spojit se zcela konkrétními obavami ohledně napoleonských válek. Tkadlík rozvržením kompozice zdůrazňuje jezdce jako ústřední postavu scény. Je jím bůh Arés a bohyně Enýó letící před ním částečně zakrývá jednoho z koňů ve dvojspřeží zapřažených do jeho vozu. Arés tak svým vzhledem při prvním pohledu na obraz připomíná postavu jezdce na černém koni. V pozadí vůz doprovázejí Strach, Děs a Bída. Spolu s postavou bohyně kruté války Enýó (protiklad vznešené Pallas Athény) upomínají na obdobná utrpení, jaká symbolizovaly postavy čtyř apokalyptických jezdců. Tkadlíkův obraz ukazuje, jak bylo možné propojovat různé figury s podobnými významy (v tomto případě antického boha a apokalyptického jezdce), a tím posílit srozumitelnost sdělení obrazu.
htmlText_FEF905E5_CB56_C59B_41D7_0ACA4F46121A.html = olej, plátno, 115 × 115 cm
soukromá sbírka
Vize nového Jeruzaléma se v různém autorském pojetí objevuje i v moderním a současném umění. Od konce osmdesátých let 20. století se stala zásadním tématem pro Václava Boštíka. Ačkoli se v raném Boštíkově díle mezi jinými náměty vyskytli apokalyptičtí jezdci nebo motiv sedmi nádob pohrom, ve zralém věku se soustředil výhradně na takové pasáže z Janova Zjevení, které se vážou k naději na spásu, tedy zejména na nový Jeruzalém a na Assumptu. V prvním Boštíkově Nebeském Jeruzalému se na pozadí modré mlhoviny zjevuje světlý čtverec hradeb, obsahující dvanáct pravidelně rozmístěných bodů – základních kamenů, které vymezují tři brány na každé straně; uprostřed září menší čtverec s duhovým spektrem. V následujícím obraze rovněž ze začátku roku 1989 zůstal zachován čtvercový půdorys hradeb, ale tentokrát bez vyznačených bodů, přičemž hlavní důraz položil autor na prostřední duhový čtverec.
htmlText_E2F8D8DC_F920_9F9E_41E0_E4C9C3CBBD18.html = olej, plátno, 145 × 120 cm
reprodukce: Jiří Olič, Jaroslav Róna, Praha 2010
Moderní apokalyptická monstra se často ani nesnaží podobat Janovu popisu, apokalyptická kobylka může být jen zvětšenou kobylkou s lehce antropomorfními rysy (např. kobylka Zbyška Siona, 1963), obluda přicházející z moře být spíše jakýmsi leviatanem (např. Josef Liesler, 1945), konečně téměř jakékoli monstrum se může stát apokalyptickou hrozbou (obří krab Jaroslava Róny, 2002).
htmlText_E475D5EB_F920_B1BA_41EB_D32433788189.html = olej, plátno, 25 × 19 cm
Muzeum umění Olomouc
Efektní propojení motivu sluneční záře a krajiny (známé z dřívějších vyobrazení Immaculaty, kde je nebeská záře či tradiční svatozář s dvanácti hvězdami připomenuta za Mariinou hlavou jen jako sluneční paprsky nad krajinou, nad níž se právě roztrhly mraky) mělo výtvarný potenciál i pro moderní umění, jak to ukazuje tempera Augusta Brömseho patrně z doby kolem roku 1900.
htmlText_E2A6E806_F960_FE6B_41D3_40CA18D7F82B.html = olej, plátno, 43 × 71,5 cm
Galerie moderního umění v Hradci Králové
Apokalyptický pocit je jedním z dominantních témat 20. století. Umocnily ho zejména šokující zážitky obou světových válek, které byly reflektovány v apokalyptických barvách a jejichž ztvárnění ve výtvarném umění používalo motivy vycházející z tradice vizualizace Apokalypsy. I řada našich umělců na válečné události reagovala. Např. zde uvedený Václav Tikal olej Přistání v Apokalypsii (1944). Tyto obrazy zrcadlí stísňující „apokalyptický“ pocit své doby, vykoupení z utrpení však není na dohled.
htmlText_E51BC995_F921_BE6E_41E0_C59A5E2FCA2D.html = olej, plátno, 50 × 50 cm
soukromá sbírka
Motiv dvanácti hvězd uspořádaných do kruhu a upomínajících na dvanáct apoštolů i na svatozář kolem Mariiny hlavy se vrací jako samostatně srozumitelný prvek v obraze Václava Boštíka, jenž se ve svých kosmogonických dílech postupně dopracovával k co nejjednodušším a zároveň nejpodstatnějším tvarům – kruhu a čtverci, získávajícím ve vztahu k námětům ze Zjevení sv. Jana na symbolickém významu.
htmlText_E254E632_CF56_C7D6_41D1_5C88DBB2D4B7.html = olej, překližka, 120 × 65 cm
Hluboká nad Vltavou, Alšova jihočeská galerie
Zbyšek Sion vytvořil v šedesátých letech obrazy tematizující apokalyptické výjevy: Hvězda zvaná Pelyněk (1966), Pád věže (1966–1967), Góg a Magóg (1967) a především několik variant Apokalyptických kobylek (1963–1971). Některé z těchto kobylek jsou tvorové zčásti groteskní, trochu jako přerostlé saranče nebo jako kůň z válečné jízdy, ovšem s vlčí tlamou a křídly – hybridní jsou ostatně i kobylky s vlastnostmi štíra líčené ve Zjevení (Zj 9,3–10). Oproti nim kobylka s číslem III z roku 1965 je děsivým obrněným monstrem, zobrazeným tváří v tvář divákovi, s plameny šlehajícími z očí a kostnatými ptačími pařáty – tak jako hřmotící bojová jízda vybavená železnými pancíři (Zj 9,9).
htmlText_E39B0FFF_CF5A_C412_41D2_5F4194DF2DBA.html = olej, sololit, 124 × 150,5 cm
Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích
V kontextu moderního umění 20. století není překvapující, že se apokalyptičtí jezdci objevují ve zvýšené koncentraci během druhé světové války. Tématu se také věnoval pozdější prominent oficiálního umění socialistického Československa Josef Brož. Důležitým motivem jeho děl byl zápas člověka s přírodními živly. Obrazy se vyznačovaly dynamismem a dramatičností, což ostatně platilo i pro Jezdce z Apokalypsy (1968), „nad jejichž hlavami blýskají šavle na pozadí barevného nebe plného požárů a válečného ničení“.
htmlText_E251F599_F960_F199_41E3_4EFAC571812D.html = tempera, dřevo, 33,7 × 20 cm
Národní galerie v Praze
Řada umělců obklopila Janův portrét dalšími apokalyptickými vizemi. Sv. Jan od Augusta Brömseho nepíše, je obklopen sedmi svícny, které se kolem něj zjevují. To je jakási iniciační Janova vize. Na jejím závěru Jan dostává příkaz: „Napiš tedy, co jsi viděl – to, co jest, i to, co se má stát potom.“ (Zj 1,19).
htmlText_E265153B_CF6A_C5CA_41D0_63E2F0FAF2D2.html = tempera, lepenka, 62 × 74 cm
soukromá sbírka
Těsně po druhé světové válce se mohlo snad zdát, že svět už viděl všechny hrůzy, avšak hned vzápětí, na konci čtyřicátých a začátku padesátých let, následovala úzkost z rozdělení Evropy do sfér vlivu a všudypřítomné téma potenciální další války, která už s vědomím existence nových zbraní nemůže nebýt skutečným koncem světa. V této době vznikalo i toto rané dílo Věry Novákové. Po konci představuje situaci po katastrofě apokalyptických rozměrů, po níž je lidská civilizace zcela zdevastována a zbývají jen trosky v podobě náhrobního kamene a vpravo dole typických motivů ruin: zlomeného kola a kružby gotického oblouku. Nápis na náhrobku sděluje „Hic iacet omnipotens homo sapiens“ – Zde leží všemohoucí člověk rozumný. Zánik známého světa je tu tak evidentně připisován právě svrchované a ničím neomezované vládě člověka. Země se suchem popraskanou půdou je pustá a až po vzdálený horizont prázdná – s výjimkou posledních dvou přeživších bytostí, jež jsou sedrané, polonahé a krvácejí, přesto představují jistou naději budoucnosti.
htmlText_FDE2424E_CF5A_5FB2_41BB_CE0D220417AA.html = tempera, plátno, 138,5 × 103 cm
Národní galerie v Praze
V deskovém malířství vznikl na našem území asi v 15. století speciální ikonografický typ nazvaný nepřesně Assumpta v květnici. Náleží k němu také Assumpta z Bílé Hory, která bývá považována za zřejmě nejstarší zachovaný příklad vytvořený již ve čtyřicátých letech 15. století. Obraz představuje korunovanou Pannu Marii s dítětem, která stojí na půlměsíci a je obklopena sluneční září. V pravici drží žezlo, koruna na hlavě má formu koruny císařské. Nahý Ježíšek sedící na matčině levé ruce drží jablko, symbol moci, ale i poukaz k prvotnímu hříchu. Za sluneční gloriolou roste keř, mezi jehož listy planou rudé plaménky. Je to Mojžíšův keř, který nikdy neshoří, předobraz Mariina věčného panenství. Andělé po stranách drží pásky s mariánskou antifonou Regina coeli, v rozích obrazu jsou zobrazeni evangelisté.
htmlText_E3665251_F91F_92EB_4198_66583D11E0F9.html = dřevořez, papír, 39,1 × 28,2 cm
Národní galerie v Praze
Když se blížila polovina druhého milénia a byl znovu očekáván konec světa, vydal Albrecht Dürer v roce 1498 v Norimberku německou verzi Apokalypsy. Bylo mu tehdy 26 let a příchodu konce světa sám věřil. Už proto se cítil povolán obtížně srozumitelný text přiblížit v obrazech a zároveň se pokusit o jeho výklad a aktualizaci. Jeho idea vydat knihu Zjevení samostatně byla rovněž ovlivněna oblibou vyobrazení Apokalypsy v biblích a v blokových knihách. Čtrnáct celostránkových dřevořezů – k nimž Dürer přidal úvodní scénu mučení sv. Jana – provází na protilehlých stránkách biblický text, který však až na jeden případ s vyobrazeními nekoresponduje.
htmlText_D2AF036E_CAEA_4252_41E4_87D96AB1BAE4.html = listy z čtrnáctidílného cyklu
křída, karton, xerox, 52 × 62 cm
Galerie moderního umění v Hradci Králové
Cyklus Lesk a bída apokalyptických koní malíře a grafika Pavla Nešlehy, vytvořený v roce 1994, vznikl jako součást projektu Velké téma. Šlo o osmnáct samostatných výstav vybraných umělců v karlínské Galerii Litera Miloslava Navrátila, kteří se měli dle své volby zabývat biblickými příběhy. Po zvážení závažnosti tématu a promýšlení jednotlivých kapitol Janova Zjevení Pavel volil drama apokalyptických pohrom šesté kapitoly: hrůzy šesti pečetí. Svou představu vtělil do synkretického pojetí jednotlivých vpádů čtyř koní, které pojal ve dvou řadách, a to od úvodního zjevení koně po smrtonosný pád a skelet koňské lebky v jedné řadě; druhou naopak provázel po vpádu koně v závěru trysk koňských nohou zakončený majestátním kopytem. Pro znásobení dramatu řešil sled událostí konceptuálně – časově – jako filmový pás. Jednotlivé sekvence rozvrhl po zlomcích vteřin odehrávajících se výjevů.
Obě sekvence dramatických scén pro úplnost svého pojetí nakonec sevřel dvěma rozměrnými barevnými pastely: uvozujícím a závěrečným, jež v souhrnnosti uchopují celé drama šesté kapitoly Zjevení a svým způsobem i celé knihy. Úvodní pastel představuje blankytně modré nebe, v jehož středu se zjevuje černý, do prostoru se rozšiřující bod – stín zdáli se přibližujícího prvního apokalyptického koně. Celý cyklus pak symbolicky uzavírá, a zkázu starého světa završuje, závěrečný pastel, v jehož ohněm žhnoucím poli tkví hebrejsky napsané číslo 666: číslice šelmy, představitele zla – Antikrista, jehož čeká přemožení Kristem a zkáza ohněm.
htmlText_D03C2AFE_CB36_4232_41C6_CF9834B1640D.html = olej, plátno, 181 × 92 cm
Kanonie premonstrátů v Nové Říši
Do koncepce portrétů sv. Jana Evangelisty se ve vrcholném a pozdním středověku zapojily nově apokalyptické motivy. Jan bývá zobrazen ve vyhnanství v pustině či přímo na ostrově Patmu, nezřídka ve vizionářském vytržení a s knihou v ruce. U nohou či po jeho boku bývá orlice. Ta ostatně jako i další symbolické bytosti evangelistů vychází z popisu čtyř tvorů obklopujících ve druhé Janově vizi boží trůn (Zj 4,6–8). Na obraze Josefa Winterhaldera z cyklu čtyř evangelistů a čtyř církevních Otců Jan hledí vzhůru na nebe na ženu ve sluneční gloriole, které „byla dána dvě mocná orlí křídla“ (Zj 12,14). Winterhalder tedy na rozdíl od mnoha barokních malířů nezpodobnil ženu ve slunci jakožto Immaculatu, ale přidržel se více textu. Po její levici již archanděl Michael útočí na sedmihlavého draka (Zj 12,7–8).
htmlText_D14F774E_CB2E_4255_41E7_B76D9C3287B8.html = olejová tempera, plátno, podložené dřevěnou
deskou, 200 × 143 cm
Biskupství litoměřické
Janův text vznikl v období pronásledování křesťanů za císaře Domitiana (91–96), zřejmě byl určen mladým křesťanským komunitám, které zažívaly četná příkoří. Jediné, co o autorovi s jistotou víme, je jeho jméno. Text psal snad na ostrově Patmos, kde se podle svých slov ukryl před jakýmsi nebezpečím. Jistě pocházel z jedné z maloasijských církevních obcí, kterým svůj profétický text adresoval, anebo s nimi byl ve velmi dobrém kontaktu. V textu se jim totiž nijak nemusel představovat. Dnes není jasné, zda onen Jan je některý z novozákonních Janů (Jan Evangelista, Jan apoštol) nebo v písemných pramenech zachycený Jan presbyter či jiný muž téhož jména. Jan z Patmu zřejmě není totožný s autorem Janova evangelia ani tří Janových listů, paradoxně jsou tato díla na rozdíl od Zjevení anonymní. Jejich spojení pod jediného autora vylučují s velkou pravděpodobností vzájemné jazykové i obsahové odlišnosti.
htmlText_FEC936FE_CB56_4768_41BA_980C97C1044A.html = (vydal Jindřich Heisler nákladem vlastním)
Tři listy z alba Toyen, Cache-toi guerre!, Paris, květen 1947
(vydal Jindřich Heisler nákladem vlastním)
hlubotisk, papír (ex. 187/300), 30,5 × 39 cm
COLLETT Prague | Munich
Devastující a kruté světové války, jež proběhly ve 20. století, přiměly mnohé české umělce k novému ztvárnění apokalyptických a postapokalyptických představ. K nejpůsobivějším patří cyklus devíti perokreseb Schovej se, válko!, který vytvořila Toyen roku 1944. Završila jím sérii obsahově vyhraněných kresebných souborů, prostoupených hlubokou úzkostí, jimiž se soustředěně zabývala již od druhé poloviny třicátých let a zejména během okupace. Toyen v cyklu zobrazila apokalyptický svět, kde se příroda vymkla původnímu určení a řádu. Rozlehlý pustý prostor vymezuje pouze horizontála obzoru, nebe zaplňují mračna a dýmy z výbuchů, z rostlinstva zbyly jen holé pahýly. Na bezútěšné scéně bloudí kostry zvířat, vykreslené s anatomickou přesností podle dokumentárních předloh. Chovají se jako živé bytosti, vstupují do riskantních situací a podrobují se torturám, nebo jen bezradně tkví v krajině nikoho. Zatímco dnes slavné obrazy Toyen z první poloviny čtyřicátých let byly zpočátku pro některé dobové recenzenty a kritiky hůře stravitelné, její kresby vzbudily okamžitě zasloužený respekt u interpretů i diváků, a to včetně prezidenta Edvarda Beneše.
htmlText_E32F5058_CF6A_7C62_41E4_8FB26EF2BD7A.html = Praha, Archiv Pražského hradu, fond KMK, A 60/3, fol. 1v
Tento rukopis (tzv. Svatovítská apokalypsa) byl vytvořen v jihobavorském skriptoriu, zřejmě v klášteře Tegernsee, a to na objednávku českého vévody Vratislava II., budoucího prvního českého krále. Rukopis kromě knihy Zjevení obsahuje novozákonní epištoly a Skutky apoštolů. Apokalypsa dala rukopisu jméno, neboť stojí v jeho čele, a navíc ji uvádí celostránková titulní iluminace. V její horní polovině je zcela logicky vyobrazena Janova první vize sedmi svícnů. V dolní polovině je znázorněna donátorská scéna, na níž vévoda přijímá z opatových rukou nově napsaný rukopis. Bohužel text, který byl napsán na dvou lištách oddělujících oba výjevy, je dnes prakticky nečitelný. Proč byl v rukopise zcela nezvykle postaven text Zjevení na první místo, nevíme, díky tomu se ale nejstarší vyobrazení českého vévody dostalo do kontextu knihy Zjevení.
htmlText_E2F82843_F961_BEE9_41E7_FF57660618BE.html = akryl, plátno, 120 × 185 cm
COLLETT Prague | Munich
V obrazech, které nejsou přímými ilustracemi jednotlivých pasáží biblického textu Zjevení, ale inspirují se touto vizí volněji, jsou zahrnuty motivy spjaté s tím, co vnímáme jako „apokalyptickou krajinu“: hořící obydlí (tak jako například na tomto obraze současného umělce Jana Vytisky Čerti Apokalypsy, 2017), ruiny zbořených staveb, ohněm strávené pahýly stromů, případně i stopy byvšího lidského života jako mrtvá těla či kostry.
htmlText_D0F282B6_CB56_C235_41C3_078E7CF005DC.html = asambláž, kov, textil, sádra, dřevo, 144 × 75 cm
Galerie hlavního města Prahy
V kontextu moderního umění 20. století se kromě přímého spojení apokalyptických jezdců s reflexí soudobé politické a společenské situace motiv objevoval i v jiných kontextech. Jaroslav Vožniak ztělesnil jezdce v jedné ze svých červených asambláží, na nichž pracoval od roku 1963 a které navazovaly na tradici nalezených předmětů a duchampovská ready‑mades. Důležitou roli hrála symbolika rudé barvy, která objektům dodávala silný emocionální náboj. V umělcově bytě na Zbraslavi se asambláž stala součástí tzv. Červeného pokoje, svébytné instalace pojímající umělcova díla, doplněná barokizujícím nábytkem.
htmlText_E5F37683_F960_F269_41ED_D53C8C1C1B91.html = litografie, papír, 51 × 37,4 cm
Národní galerie v Praze
V kontextu moderního umění 20. století není překvapující, že se apokalyptičtí jezdci objevují ve zvýšené koncentraci během druhé světové války. Mezi nejznámějšího příklad patří litografie Maxe Švabinského z roku 1944 s jezdcem zanechávajícím zkázu v podobě mrtvých lidských těl a zpustošené země.
htmlText_E463C6F7_F920_73AB_41ED_96918438D5CA.html = olej, dřevo, 165,1 × 104,5 cm
soukromá sbírka / Národní galerie v Praze
V uplynulých staletích byly na základě obraznosti textu Zjevení s představou apokalyptické hrůzy spojovány také traumatizující okamžiky lidských dějin – především bitvy, války a jejich následky. Z domácího prostředí je v tomto kontextu zajímavý obraz Bartholomea Sprangera, dvorního malíře císaře Rudolfa II., Alegorie na turecké války (kolem 1610). Krajina v pozadí hlavního výjevu, původně zelené údolí s řekou, tu byla přeměněna v pustý prostor bez lidí. Okřídlená ženská postava s palmovou ratolestí míru v jedné ruce a věncem pro vítěze v druhé je bohyně vítězství Viktorie (Niké), která pošlapává Turka symbolizujícího největší nebezpečí Evropy, s jakým se museli Habsburkové utkat. Třebaže putto troubí vítěznou fanfáru na trubky ozdobené rakouskými barvami, výsledek jako oslava nepůsobí. Výjev je ponurý a enigmatický.
htmlText_FDA7D40F_CF5A_5BB3_41E1_04C0EA4BB27A.html = stříbro částečně zlacené, sklo, broušená barevná skla, v. 73,3 cm, š. 34 cm
Římskokatolická farnost Hanušovice
Tato výpravná monstrance byla vyrobena z pozlaceného stříbrného plechu, zhotovil ji olomoucký zlatník Jan Šimon Forstner, patrně podle návrhu bavorského sochaře Ignaze Günthera (1752–1753). Vzhůru hledící postava Immaculaty, vyrůstající z ornamentální podnože a vytvářející její dřík, nalézá svůj kompoziční protiklad v postavě Boha Otce, jenž napůl leže spočívá v oblacích v horní části paprsčité glorioly, nad schránkou určenou k umístění hostie. Kristus přítomný v proměněné hostii je tak vizualizován jako slunce, do něhož se Marie „oblékne“ v momentu inkarnace. Tento okamžik je tu ostatně evokován i tím, že k postavě Immaculaty slétá holubice sv. Ducha. Zároveň ve chvíli vložení eucharistie byla vizualizována celá Nejsvětější Trojice, které je zasvěcen kostel.
htmlText_E393BFC8_F963_91F8_41EA_C486A56BCF24.html = tužka, kvaš, papír, 140 × 100 cm
Národní galerie v Praze
Dialog s uměním minulosti vedl v určitých fázích tvorby také Jiří Sozanský. V roce 1992 inicioval v jezuitském kostele Zvěstování Panně Marii v Litoměřicích výtvarné sympozium Barok a dnešek. Středu chrámového prostoru dominovala Sozanského instalace Memento mori: figurální alegorie lidského utrpení a tíhy lidské existence. Šlo o výtvarnou redukci nikdy nerealizovaného, velkolepého environmentu Poslední soud, kterou promýšlel od roku 1987 a jejíž název počátkem devadesátých let změnil na Apokalypsu. Natažená i různě pokroucená těla barokizujících proporcí, která se objevují v Memento mori, využil Sozanský o rok později právě v apokalyptickém cyklu, který vznikl v souvislosti se sérií výstav v pražské Galerii Litera Miloslava Navrátila. Námětem velkoformátových kreseb je trýznění lidských bytostí, jehož aktéry jsou mimo jiné apokalyptičtí jezdci
htmlText_E0848F88_F920_F279_41DB_53C9D420599F.html = dřevořez, papír, 39 × 28,2 cm
New York, The Metropolitan Museum of Art
Když se blížila polovina druhého milénia a byl znovu očekáván konec světa, vydal Albrecht Dürer v roce 1498 v Norimberku německou verzi Apokalypsy. Bylo mu tehdy 26 let a příchodu konce světa sám věřil. Už proto se cítil povolán obtížně srozumitelný text přiblížit v obrazech a zároveň se pokusit o jeho výklad a aktualizaci. Jeho idea vydat knihu Zjevení samostatně byla rovněž ovlivněna oblibou vyobrazení Apokalypsy v biblích a v blokových knihách. Čtrnáct celostránkových dřevořezů – k nimž Dürer přidal úvodní scénu mučení sv. Jana – provází na protilehlých stránkách biblický text, který však až na jeden případ s vyobrazeními nekoresponduje.
htmlText_E0CDE704_F920_9269_41C7_E0DC803B6770.html = dřevořez, papír, 39,1 × 28,2 cm
Rijksmuseum Amsterodam
Když se blížila polovina druhého milénia a byl znovu očekáván konec světa, vydal Albrecht Dürer v roce 1498 v Norimberku německou verzi Apokalypsy. Bylo mu tehdy 26 let a příchodu konce světa sám věřil. Už proto se cítil povolán obtížně srozumitelný text přiblížit v obrazech a zároveň se pokusit o jeho výklad a aktualizaci. Jeho idea vydat knihu Zjevení samostatně byla rovněž ovlivněna oblibou vyobrazení Apokalypsy v biblích a v blokových knihách. Čtrnáct celostránkových dřevořezů – k nimž Dürer přidal úvodní scénu mučení sv. Jana – provází na protilehlých stránkách biblický text, který však až na jeden případ s vyobrazeními nekoresponduje.
### Title
window_E32D7056_CF6A_7C6E_41D2_7206C1249CD3.title = APOKALYPTICKÝ KRISTUS SE SV. JANEM UPROSTŘED SEDMI SVÍCNŮ A DEDIKAČNÍ SCÉNA S ČESKÝM VÉVODOU VRATISLAVEM II., PŘED 1085, TEGERNSEE (?)
window_E3659250_F91F_92E9_41E8_E58D5AA0D1A1.title = ALBRECHT DÜRER - OTEVŘENÍ PÁTÉ A ŠESTÉ PEČETI, 1497–1498 A/NEBO 1511, z cyklu Apokalypsa
window_E08A8F88_F920_F279_41AB_3F83F4DC70B9.title = ALBRECHT DÜRER - SV. JAN POLYKÁ KNIHU, 1496–1497, z cyklu Apokalypsa
window_E0CBC703_F920_926F_41E6_D6FD58DC920A.title = ALBRECHT DÜRER - SV. MICHAEL BOJUJE S DRAKEM, 1511, z cyklu Apokalypsa
window_FDE0624A_CF5A_5FB3_41D6_7F0DFAB82E87.title = ASSUMPTA Z BÍLÉ HORY, KOLEM 1450, ČECHY
window_E477C5EA_F920_B1BA_41D4_C3140498C909.title = AUGUST BRÖMSE - MADONA V OBLACÍCH, ASI KOLEM 1900
window_E26FE598_F960_F667_41E2_C0BA788CCF1A.title = AUGUST BRÖMSE - VIDĚNÍ SEDMI SVÍCNŮ, 1916
window_E461D6F7_F920_73AB_41D7_B4C4331F7FF0.title = BARTHOLOMEUS SPRANGER - ALEGORIE NA TURECKÉ VÁLKY, KOLEM 1610
window_FEC3A39C_CB56_3DA8_41D1_F00F205CF124.title = FRANTIŠEK TKADLÍK - ENÝÓ / EPILOG NAPOLEONŮV, 1825
window_FEE090B1_CB56_3BFB_41C1_B7820F137EAF.title = FRANZ ANTON MAULBERTSCH (?) PODLE PETERA PAULA RUBENSE - PÁD ZAVRŽENÝCH PŘI POSLEDNÍM SOUDU, KONEC 18. STOLETÍ
window_E3CA23E3_F961_B1A8_41DB_8091E5412294.title = JAN KOBLASA - APOCALYPSIS, 1967–1968
window_E2FE5843_F961_BEE9_41A5_09ECCE190689.title = JAN VYTISKA - ČERTI APOKALYPSY, 2017
window_FDA5F40D_CF5A_5BB7_41DB_FC974E16530C.title = JAN ŠIMON FORSTNER PODLE NÁVRHU FRANZE IGNAZE GÜNTHERA - MONSTRANCE Z KOPŘIVNÉ, 1752–1753
window_E2FAC8DC_F920_9F9E_41D2_2B89DC46936D.title = JAROSLAV RÓNA - OBŘÍ KRAB, 2002
window_D0F4A2B5_CB56_C237_41C9_87625AFC94A4.title = JAROSLAV VOŽNIAK - JEZDCI Z APOKALYPSY, 1965
window_D0F62988_CB2F_CEDD_41E1_40EAE96C39F7.title = JIŘÍ ANDERLE - APOKALYPTICKÝ JEZDEC, 1981
window_E39DAFC8_F963_91F8_41CF_5A17F7FC911B.title = JIŘÍ SOZANSKÝ - Z CYKLU APOKALYPSA, 1993
window_E3996FFB_CF5A_C412_41D0_E77272B718A1.title = JOSEF BROŽ - JEZDCI Z APOKALYPSY, 1968 (20. VII.)
window_D021CAFE_CB36_4232_41D6_C02BB2124203.title = JOSEF WINTERHALDER ML. - JAN PÍŠE APOKALYPSU, PO 1770
window_FEF53B95_CB2A_CDBA_41BA_91DE2CA0B1C2.title = JOSEPH HEINTZ ST. - POSLEDNÍ SOUD, 1607
window_E5F3C682_F960_F26B_41E0_EE8EB2068FD3.title = MAX ŠVABINSKÝ - APOKALYPTICKÝ JEZDEC, 1944
window_D2ACE36E_CAEA_4252_41E1_38E15777F406.title = PAVEL NEŠLEHA - Cyklus Lesk a bída apokalyptických koní 1994
window_D149274D_CB2E_4257_41E5_9762CF175441.title = PORÝNSKÝ MISTR - SV. JAN NA PATMU, POČÁTEK 16. STOLETÍ
window_FECBD6FE_CB56_4768_41E2_95A5D9089C9E.title = TOYEN - SCHOVEJ SE, VÁLKO!, 1944 / 1947, Tři listy z alba Toyen, Cache-toi guerre!, Paris, květen 1947
window_E519D995_F921_BE6E_41E3_18BED60E60B5.title = VÁCLAV BOŠTÍK - DVANÁCT HVĚZD, 1991
window_FEFB25E4_CB56_C599_41E6_C758F7EA5E61.title = VÁCLAV BOŠTÍK - NEBESKÝ JERUZALÉM II, 1989
window_E2A0D806_F960_FE6B_41DC_DB2454CFB5B7.title = VÁCLAV TIKAL - PŘISTÁNÍ V APOKALYPSII, 1944
window_E27B753A_CF6A_C5CA_41C8_2C0F4AFF4F34.title = VĚRA NOVÁKOVÁ - PO KONCI (HIC IACET OMNIPOTENS HOMO SAPIENS), 1952
window_E256062E_CF56_C7CE_41AB_D04E54BF61E9.title = ZBYŠEK SION - APOKALYPTICKÁ KOBYLKA III, 1965
window_E3471F15_CF6B_C5FB_41B8_EF5A75B0DE38.title = ZBYŠEK SION - VE ZNAMENÍ HVĚZDY PELYNĚK, 1966
## Skin
### Button
Button_1B9A4D00_16C4_0505_4193_E0EA69B0CBB0.label = FLOORPLAN
Button_1B9A5D00_16C4_0505_41B0_D18F25F377C4_mobile.label = FOTKY
Button_1B9A5D00_16C4_0505_41B0_D18F25F377C4.label = FOTOGALERIE
Button_1B9A6D00_16C4_0505_4197_F2108627CC98.label = KDE JSME
Button_1B9A6D00_16C4_0505_4197_F2108627CC98_mobile.label = KDE JSME
Button_1B999D00_16C4_0505_41AB_D0C2E7857448_mobile.label = NAVIGACE
Button_1B999D00_16C4_0505_41AB_D0C2E7857448.label = NAVIGACE
Button_23F057B8_0C0A_629D_41A2_CD6BDCDB0145.label = Náš web
Button_C8ED858C_AF72_8295_41E4_C98C79BBC6AE.label = Náš web
Button_23F057B8_0C0A_629D_41A2_CD6BDCDB0145_mobile.label = Náš web
Button_C7743FAA_AF4E_9E9C_41C4_CC8E52C51B6F_mobile.label = Náš web
Button_1B998D00_16C4_0505_41AD_67CAA4AAEFE0.label = O GALERII
Button_1B998D00_16C4_0505_41AD_67CAA4AAEFE0_mobile.label = O GALERII
Button_F5A6F381_AFB3_868F_41C5_82E2E968A732.label = O VÝSTAVĚ
Button_1B9A3D00_16C4_0505_41B2_6830155B7D52.label = REALTOR
Button_CD4B4221_EFF4_8C47_41E8_E14B2EDB3681_mobile.label = TIRÁŽ
Button_C08D0750_EF95_B4C5_41E8_70869BBB305F.label = TIRÁŽ
Button_C86421AC_AF57_8295_41DE_385253D71C12_mobile.label = VÝSTAVA
Button_221B5648_0C06_E5FD_4198_40C786948FF0.label = lorem ipsum
Button_221B5648_0C06_E5FD_4198_40C786948FF0_mobile.label = lorem ipsum
### Image
Image_1B99DD00_16C4_0505_41B3_51F09727447A.url = skin/Image_1B99DD00_16C4_0505_41B3_51F09727447A_cs.png
Image_1B99DD00_16C4_0505_41B3_51F09727447A_mobile.url = skin/Image_1B99DD00_16C4_0505_41B3_51F09727447A_mobile_cs.png
Image_911670CA_DA90_E697_41E3_6D20C3A5184B.url = skin/Image_911670CA_DA90_E697_41E3_6D20C3A5184B_cs.jpg
Image_C6E799C6_EFEB_7FCD_41A2_C4EE88FC440D.url = skin/Image_C6E799C6_EFEB_7FCD_41A2_C4EE88FC440D_cs.jpg
Image_C7ED3927_EF94_9C4B_41BD_001120D63B99.url = skin/Image_C7ED3927_EF94_9C4B_41BD_001120D63B99_cs.jpg
Image_CAF3B1A7_AFCD_8294_4192_8E1575E2134F.url = skin/Image_CAF3B1A7_AFCD_8294_4192_8E1575E2134F_cs.jpg
Image_D463AC73_C22E_048E_41E2_A74884A4B21C.url = skin/Image_D463AC73_C22E_048E_41E2_A74884A4B21C_cs.png
Image_D706CF20_C4CF_AAD2_41D2_647EC6A70E90.url = skin/Image_D706CF20_C4CF_AAD2_41D2_647EC6A70E90_cs.jpg
Image_DADE42F8_C616_1D79_41D1_661DF921870F.url = skin/Image_DADE42F8_C616_1D79_41D1_661DF921870F_cs.png
### Multiline Text
HTMLText_F5D87E86_AFDF_9E94_41CD_A1E932181011.html = O GALERII
Západočeská galerie v Plzni patří k nejvýznamnějším galerijním institucím v České republice. Její sbírky pokrývají období od 14. století po současnost a vedle jednotlivých špičkových děl obsahují kvalitní soubory umění 19. století, umění přelomu století a české moderny, zahrnující zvláště hodnotnou sbírku kubismu. Sbírkový fond v současnosti čítá přes 13 000 děl.
Západočeská galerie v Plzni využívá k výstavním účelům dva historické objekty v centru města - někdejší středověkou tržnici, od r. 1972 výstavní síň „Masné krámy“, a zrekonstruovaný goticko-renesanční dům č. p. 13 v Pražské ulici, tzv. výstavní síň "13".
Náročný výstavní program, vydavatelská činnost a kvalita sbírek řadí Západočeskou galerii v Plzni k nejvýznamnějším muzeím a galeriím v republice. Ve výstavních síních představuje krátkodobé výstavní projekty. Otevřeno je denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin.
HTMLText_FAF90C1C_EBDE_57E3_41E4_9F585E120D42.html = „… a viděl jsem nové nebe a novou zemi…“
Apokalypsa a umění v českých zemích
04/10/2023 – 03/03/2024
výstavní síň Masné krámy
Autoři výstavy: Lenka Bydžovská, Sylva Dobalová, Stanislava Fedrová, Kateřina Kubínová, Pavla Machalíková, Štěpán Vácha, Tomáš Winter
Kurátorka výstavy: Petra Kočová
Architektonické řešení: Tomáš Svoboda
Grafický design: Adéla Svobodová, Tereza Hejmová
Jazyková redakce: Lenka Jindrová
Překlad: Tomáš Hausner
Instalace: Tomáš Kárník, Jiří Macek, Miroslav Tázler
Textové prvky: Jakub Čermák (řezaná grafika), Jan Pekárek (Signpek)
Doprovodný program: Patricie Císlerová, Jiří Hlobil, Marcela Štýbrová
Propagace: Gabriela Darebná, Ondřej Kozibratka, Kateřina Štulc Modrá
Vystavená díla pocházejí ze sbírek:
Alšova jihočeská galerie, Archiv Pražského hradu, Biskupství litoměřické, COLLETT Prague | Munich, Galerie hlavního města Prahy, Galerie Klatovy – Klenová, Galerie moderního umění v Hradci Králové, GASK – Galerie Středočeského kraje, Galerie výtvarného umění v Hodoníně, Galerie Zdeněk Sklenář v Praze, Kanonie premonstrátů v Nové Říši, Knihovna AV ČR, v. v. i., Praha, Královská kanonie premonstrátů na Strahově, Muzeum literatury – Památník národního písemnictví, Praha, Moravská galerie v Brně, Muzeum umění Olomouc, Národní galerie v Praze, Národní knihovna České republiky, Národní muzeum, Oblastní galerie Liberec, Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě, Římskokatolická farnost Hanušovice, Sbírky Pražského hradu, Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, Západočeská galerie v Plzni, majetek autorů, soukromé sbírky
Fotografie pro projekce:
Adam Pokorný a kol., ÚDU AV ČR, v. v. i. – Vlado Bohdan, Petr Zinke, Královská kanonie premonstrátů na Strahově, Národní knihovna České republiky, Národní muzeum, Národní památkový ústav, státní hrad Karlštejn
Výstava vznikla ve spolupráci Západočeské galerie v Plzni, Ústavu dějin umění AV ČR, v. v. i., a Národní galerie v Praze. Je výsledkem řešení programu Strategie AV21 Anatomie evropské společnosti: historie, tradice, kultura, identita.
Finančně byla podpořena Ministerstvem kultury ČR a Státním fondem kultury ČR.
HTMLText_C0521976_EF94_9CCD_419F_DA2D0292B2B4.html = „… a viděl jsem nové nebe a novou zemi…“
Apokalypsa a umění v českých zemích
04/10/2023 – 03/03/2024
výstavní síň Masné krámy
Autoři výstavy: Lenka Bydžovská, Sylva Dobalová, Stanislava Fedrová, Kateřina Kubínová, Pavla Machalíková, Štěpán Vácha, Tomáš Winter
Kurátorka výstavy: Petra Kočová
Architektonické řešení: Tomáš Svoboda
Grafický design: Adéla Svobodová, Tereza Hejmová
Jazyková redakce: Lenka Jindrová
Překlad: Tomáš Hausner
Instalace: Tomáš Kárník, Jiří Macek, Miroslav Tázler
Textové prvky: Jakub Čermák (řezaná grafika), Jan Pekárek (Signpek)
Doprovodný program: Patricie Císlerová, Jiří Hlobil, Marcela Štýbrová
Propagace: Gabriela Darebná, Ondřej Kozibratka, Kateřina Štulc Modrá
Vystavená díla pocházejí ze sbírek:
Alšova jihočeská galerie, Archiv Pražského hradu, Biskupství litoměřické, COLLETT Prague | Munich, Galerie hlavního města Prahy, Galerie Klatovy – Klenová, Galerie moderního umění v Hradci Králové, GASK – Galerie Středočeského kraje, Galerie výtvarného umění v Hodoníně, Galerie Zdeněk Sklenář v Praze, Kanonie premonstrátů v Nové Říši, Knihovna AV ČR, v. v. i., Praha, Královská kanonie premonstrátů na Strahově, Muzeum literatury – Památník národního písemnictví, Praha, Moravská galerie v Brně, Muzeum umění Olomouc, Národní galerie v Praze, Národní knihovna České republiky, Národní muzeum, Oblastní galerie Liberec, Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě, Římskokatolická farnost Hanušovice, Sbírky Pražského hradu, Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, Západočeská galerie v Plzni, majetek autorů, soukromé sbírky
Fotografie pro projekce:
Adam Pokorný a kol., ÚDU AV ČR, v. v. i. – Vlado Bohdan, Petr Zinke, Královská kanonie premonstrátů na Strahově, Národní knihovna České republiky, Národní muzeum, Národní památkový ústav, státní hrad Karlštejn
Výstava vznikla ve spolupráci Západočeské galerie v Plzni, Ústavu dějin umění AV ČR, v. v. i., a Národní galerie v Praze. Je výsledkem řešení programu Strategie AV21 Anatomie evropské společnosti: historie, tradice, kultura, identita.
Finančně byla podpořena Ministerstvem kultury ČR a Státním fondem kultury ČR.
HTMLText_EA4506F7_FDA0_5CF1_41C2_BF883C7259BF.html = O galerii
Západočeská galerie v Plzni patří k nejvýznamnějším galerijním institucím v České republice. Její sbírky pokrývají období od 14. století po současnost a vedle jednotlivých špičkových děl obsahují kvalitní soubory umění 19. století, umění přelomu století a české moderny, zahrnující zvláště hodnotnou sbírku kubismu. Sbírkový fond v současnosti čítá přes 13 000 děl.
Západočeská galerie v Plzni využívá k výstavním účelům dva historické objekty v centru města - někdejší středověkou tržnici, od r. 1972 výstavní síň „Masné krámy“, a zrekonstruovaný goticko-renesanční dům č. p. 13 v Pražské ulici, tzv. výstavní síň "13".
Náročný výstavní program, vydavatelská činnost a kvalita sbírek řadí Západočeskou galerii v Plzni k nejvýznamnějším muzeím a galeriím v republice. Ve výstavních síních představuje krátkodobé výstavní projekty. Otevřeno je denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin.
HTMLText_23F067B8_0C0A_629D_41A9_1A1C797BB055_mobile.html = „… a viděl jsem nové nebe a novou zemi…“
Apokalypsa a umění v českých zemích
04/10/2023 – 03/03/2024
výstavní síň Masné krámy
Autoři výstavy: Lenka Bydžovská, Sylva Dobalová, Stanislava Fedrová, Kateřina Kubínová, Pavla Machalíková, Štěpán Vácha, Tomáš Winter
Kurátorka výstavy: Petra Kočová
Biblická kniha Zjevení sv. Jana, známá též jako Apokalypsa, je od středověku spojena s vizuální představivostí, která zahrnuje dva póly: na jedné straně text přináší líčení apokalyptických pohrom a zkázy světa, na straně druhé vrcholí silným tématem naděje. Apokalyptické vize tak zahrnovaly i obrazy nového světa, obnovy společnosti a útěchy pro jednotlivce.
Výstava představuje tyto inspirace ve výtvarném umění a hudbě v širokém rozpětí od středověku až do současnosti. Zaměřuje se především na díla vzniklá v českých zemích, avšak pozornost věnuje i zahraničním pracím, které byly na tomto území přítomny a měly určitý ohlas. Kromě klasických cyklů ilustrované Apokalypsy (Karlštejnská Apokalypsa, Albrecht Dürer) či kontrastních motivů Posledního soudu a vizí nového světa výstava zpřítomňuje podoby obou pólů tématu v moderním a současném umění (Josef Führich, Maxmilián Pirner, Jan Koblasa, Václav Boštík, Pavel Nešleha, Josef Bolf ad.). Úzce výběrově jsou prezentovány i ohlasy Apokalypsy v hudbě a literatuře, a to prostřednictvím okruhu českého undergroundu v době tzv. normalizace, v němž hrála apokalyptická symbolika významnou roli.
HTMLText_F37A29A0_AFCD_828C_41E5_91018298F9A7.html = TITLE
Subtitle
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi. Aenean vulputate eleifend tellus.
HTMLText_23F067B8_0C0A_629D_41A9_1A1C797BB055.html = ___
„… a viděl jsem nové nebe a novou zemi…
“ Apokalypsa a umění v českých zemích ;
04/10/2023 – 03/03/2024
výstavní síň Masné krámy
Autoři výstavy: Lenka Bydžovská, Sylva Dobalová, Stanislava Fedrová, Kateřina Kubínová, Pavla Machalíková, Štěpán Vácha, Tomáš Winter
Kurátorka výstavy: Petra Kočová
Biblická kniha Zjevení sv. Jana, známá též jako Apokalypsa, je od středověku spojena s vizuální představivostí, která zahrnuje dva póly: na jedné straně text přináší líčení apokalyptických pohrom a zkázy světa, na straně druhé vrcholí silným tématem naděje. Apokalyptické vize tak zahrnovaly i obrazy nového světa, obnovy společnosti a útěchy pro jednotlivce.
Výstava představuje tyto inspirace ve výtvarném umění a hudbě v širokém rozpětí od středověku až do současnosti. Zaměřuje se především na díla vzniklá v českých zemích, avšak pozornost věnuje i zahraničním pracím, které byly na tomto území přítomny a měly určitý ohlas. Kromě klasických cyklů ilustrované Apokalypsy (Karlštejnská Apokalypsa, Albrecht Dürer) či kontrastních motivů Posledního soudu a vizí nového světa výstava zpřítomňuje podoby obou pólů tématu v moderním a současném umění (Josef Führich, Maxmilián Pirner, Jan Koblasa, Václav Boštík, Pavel Nešleha, Josef Bolf ad.). Úzce výběrově jsou prezentovány i ohlasy Apokalypsy v hudbě a literatuře, a to prostřednictvím okruhu českého undergroundu v době tzv. normalizace, v němž hrála apokalyptická symbolika významnou roli.
HTMLText_221B6648_0C06_E5FD_41A0_77851DC2C548_mobile.html = ZÁPADOČESKÁ GALERIE V PLZNI
Výstavní síň Masné krámy
Pražská 18, 301 00 Plzeň
Otevírací doba:
pondělí: zavřeno
úterý – neděle: 10:00 – 18:00
HTMLText_221B6648_0C06_E5FD_41A0_77851DC2C548.html = ___
Západočeská galerie v Plzni
vÝSTAVNÍ SÍŇ MASNÉ KRÁMY
Pražská 353/18, 301 00 Plzeň 3
Otevírací doba:
pondělí: Zavřeno
úterý – neděle: 10:00 – 18:00
HTMLText_3918BF37_0C06_E393_41A1_17CF0ADBAB12_mobile.html =
HTMLText_2F8A4686_0D4F_6B71_4183_10C1696E2923.html =
HTMLText_3918BF37_0C06_E393_41A1_17CF0ADBAB12.html =
HTMLText_2F8A4686_0D4F_6B71_4183_10C1696E2923_mobile.html =
### Tooltip
IconButton_E0547DFB_A6F7_212B_41D0_D61A2CF0DB69.toolTip = Change language to english
IconButton_EF02D697_A6FB_23F9_41DF_E99CFBB42110.toolTip = Přepne jazyk do češtiny
## Tour
### Description
### Title
tour.name = Apokalypsa